Tips en advies
020-2626344

Vragen en antwoorden over het Coronavirus

We houden de situatie voor al onze campings zo goed mogelijk in de gaten en passen de informatie aan zodra nodig. Uw veiligheid en die van uw kinderen staat bij ons voorop.

Updated: 17-09-2020

Wij begrijpen dat u vragen heeft over uw vakantie en corona. Hieronder kunt u antwoorden vinden op de meest gestelde vragen van dit moment. Mocht u het antwoord op uw vraag hier niet vinden, dan kunt u ook contact met ons opnemen.

Kan ik deze zomer op vakantie naar een camping in het buitenland?

Voor veel Europese landen geldt als reisadvies 'code geel' (let op veiligheidsrisico’s) . Het is weer toegestaan om voor vakantie naar deze landen af te reizen.

Voor sommige campingvakantielanden geldt op dit moment geheel of gedeeltelijk 'code oranje' (alleen noodzakelijke reizen). Ligt uw bestemming in een gebied waar code oranje geldt, dan krijgt u van ons automatisch bericht. 

Is een campingvakantie een veilige manier van vakantie vieren?

Jazeker! Een campingvakantie is een veilige manier van vakantie vieren met een aantal belangrijke voordelen:

  • U bent voornamelijk in de buitenlucht
  • U heeft de ruimte om uw eigen accommodatie heen
  • In de meeste gevallen heeft u eigen sanitair
  • De meeste campingbestemmingen zijn uitstekend met de auto te bereiken. In geval van nood bent u binnen 12 tot 15 uur thuis én bent u niet afhankelijk van ander vervoer 

Bij LuxCamp heeft u bovendien de grootste keuze uit rustige én veilige campings in Europa, zodat u samen met uw gezin kunt genieten van de rust en ruimte op een van onze topcampings.

Wat zijn de veiligheidsmaatregelen die campings genomen hebben én heeft dit invloed op de beschikbaarheid van faciliteiten?

Op onderstaande pagina’s staat per vakantieland aangegeven wat de coronamaatregelen zijn die genomen worden én wat de invloed hiervan is op campings. Samenvattend komt het erop neer dat faciliteiten zoals het zwembad, sanitair, bar en restaurant open zullen zijn. Net als in eigen land zijn enkele veiligheidsprotocollen van kracht zoals social distancing voor volwassenen en extra schoonmaak. We blijven onderstaande pagina’s updaten.

Wat is het reisadvies voor het gebied waar mijn camping ligt?

Op bovenstaande pagina's houden we ook bij wat het reisadvies is voor de verschillende gebieden binnen een land. Mocht het reisadvies voor de regio van uw geboekte camping veranderen van 'geel' naar 'oranje', dan nemen we zo snel mogelijk contact met u op. Op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken  kunt u het meest actuele reisadvies per bestemming vinden.


Ik wil op vakantie in 2021. Waar moet ik rekening mee houden?

Wij kunnen ons voorstellen dat u erg uitkijkt naar uw vakantie in 2021, maar dat u ook twijfels heeft of u deze al moet vastleggen. De zomer van 2021 is tenslotte nog ver weg. Bij LuxCamp kunt u echter geheel vrijblijvend uw vakantie vastleggen. Tot 1 februari 2021 mag u uw vakantie namelijk kosteloos annuleren (niet geldig voor omboekingen van 2020). Wij storten uw aanbetaling van € 75,- dan direct terug. Overigens verwachten we dat de populaire campings dit jaar sneller vol raken dan andere jaren, omdat veel mensen hun vakantie van 2020 hebben omgeboekt naar 2021.

Op dit moment is er nog geen nieuwe voucherregeling voor boekingen voor 2021, mochten de reisadviezen voor de diverse landen oranje worden of blijven. Zodra de ANVR en/of SGR nieuws heeft hierover, zullen wij u op deze pagina informeren.

Met onze kosteloos annuleren-regeling heeft u in elk geval tot 1 februari zorgeloos geboekt én heeft u alvast iets leuks om naar uit te kijken!

Ik wil mijn Coronavoucher inwisselen voor een nieuwe boeking, hoe doe ik dat?

Indien u van ons een Coronavoucher heeft ontvangen, kunt u deze op onze website inwisselen voor een nieuwe vakantie. U dient de voucher voor de vervaldatum in te wisselen. Uw vakantie mag heel 2021 plaatsvinden.

  • U kunt uw nieuwe boeking eenvoudig zelf online maken op onze website
  • U heeft keuze uit het totale aanbod
  • Kies bij betaalmethode voor 'Voucher' en vul uw vouchercode in
  • Als het bedrag van uw voucher hoger is dan uw boekingsbedrag dan blijft het restbedrag beschikbaar op de voucher

Ik heb ervoor gekozen mijn (aan)betaling mee te nemen naar een nieuwe boeking. Hoe werkt dat?

  • U kunt uw nieuwe boeking eenvoudig zelf online maken op onze website
  • U heeft keuze uit het totale aanbod
  • Noteer in het opmerkingenveld uw boekingsnummer van 2020
  • U doet de aanbetaling van € 75.
  • Wij zetten de betaling van uw 2020 boeking over naar uw boeking voor 2021 en sturen u de bevestiging en factuur.
  • Kosteloos annuleren is voor een omboeking niet mogelijk.

Wanneer ontvang ik een Coronavoucher?

Wordt uw reis door ons geannuleerd omdat uw camping als gevolg van de coronacrisis niet kan openen, dan ontvangt u een voucher voor de betaalde reissom waarmee een vervangende reis op een later tijdstip geboekt kan worden. Met de voucher kunt u binnen één jaar na het moment van uitgifte een nieuwe reservering maken. Deze vakantie dient in 2020 of 2021 plaats te vinden en u heeft keuze uit alle campings in ons programma. De exacte voorwaarden vindt u terug op de voucher zelf.

Wij nemen op volgorde van aankomstdatum contact met u op over de wijze waarop de voucher ter beschikking wordt gesteld. U hoeft dus géén contact met ons op te nemen.

Branchevereniging ANVR en de SGR ondersteunen deze oplossing. Lees hier  meer.

Is het voucher-bedrag verzekerd?

Ja, de SGR staat garant voor de uitgegeven voucher. Dit betekent dat de SGR garandeert dat consumenten hun geld terug ontvangen als een reisorganisatie zijn betalingsverplichtingen niet kan nakomen.

Hierin zit meteen een belangrijk voordeel van de voucher voor de reiziger. Deze dekking zou er namelijk niet zijn als er geen vouchers zouden worden uitgegeven en een reisorganisatie onverhoopt in betalingsproblemen zou komen tussen annulering en terugbetaling van uw reissom. In dit geval zou de reiziger het risico lopen zijn geld kwijt te zijn. 

Allcamps is gelukkig een gezond bedrijf, maar we bieden onze klanten, zeker in deze periode, graag zoveel mogelijk zekerheid.

Kan ik mijn geld terugkrijgen in plaats van een voucher?

Wij kunnen ons voorstellen dat uw voorkeur uitgaat naar teruggave van uw betaalde reissom. Deze uitzonderlijke situatie vraagt echter om uitzonderlijke maatregelen. Wij hebben gekozen voor deze oplossing, die ondersteund wordt door de ANVR. De SGR staat garant voor het bedrag van de uitgegeven voucher.

Mocht u écht geen andere vakantie kunnen of willen boeken met de voucher, dan heeft u ook de mogelijkheid om na afloop van de voucher alsnog uw betaalde reissom volledig terug te krijgen. Maar uiteraard hopen we dat u met de voucher op korte termijn alsnog een mooie vakantie bij ons boekt.

Wat als de camping/accommodatie niet open is ten tijde van mijn aankomstdatum?

Een klein aantal van de campings en partners waar wij mee samenwerken, hebben besloten niet open te gaan deze zomer. Als dat voor uw boeking van toepassing is, nemen we op volgorde van aankomstdatum contact met u op. Veruit de meeste campings hebben echter hun deuren weer geopend.

Wat als de camping open is, maar er geldt een negatief reisadvies (code rood of oranje) naar het gebied waar de camping ligt?

Als er 14 dagen voor uw aankomstdatum nog steeds sprake is van een negatief reisadvies (code rood of oranje) in het gebied waar de camping zich bevindt, dan nemen wij contact met u op. U krijgt ook in dit geval een voucher ter waarde van de betaalde reissom. 

Wat als ik mijn boeking zelf wil annuleren?

Wilt u zelf annuleren dan dient u de annuleringskosten te betalen die op het moment van annuleren volgens onze boekingsvoorwaarden van toepassing zijn.

Hoe zit het met mijn reis- en/of annuleringsverzekering?
LuxCamp werkt samen met Allianz Global Assistance. Hun annuleringsverzekering biedt geen dekking als u uw reis annuleert vanwege het coronavirus. Heeft u elders een verzekering? Bekijk dan hier  de voorwaarden per verzekeringsmaatschappij, misschien biedt uw verzekering wel dekking voor deze omstandigheden.

Kan ik een beroep doen op het Calamiteitenfonds?
Nee, het Calamiteitenfonds keert niet uit in geval van ziekten of pandemieën. Het Calamiteitenfonds dekt alleen natuurrampen, rellen of bijvoorbeeld (burger)oorlog op uw vakantiebestemming.

Waar vind ik meer info?

Neem voor meer informatie contact op met het ministerie van Buitenlandse Zaken of de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Ook op de site van de ANVR staat meer informatie.